Saturday, March 7, 2009

RTM-Penonton perlu beli dekoder siaran digital

KUALA LUMPUR: Penonton Radio Televisyen Malaysia (RTM) mungkin perlu bayar RM300 bagi alat penerima liputan atau dekoder selepas projek pendigitalan stesen televisyen itu siap sepenuhnya pada 2012.

Menteri Penerangan, Datuk Ahmad Shabery Cheek, berkata kementerian itu memberi tempoh selama tiga tahun iaitu sehingga 2015 bagi mereka untuk memiliki dekoder tersebut.

Beliau berkata, tahun 2012 adalah sasaran RTM melaksanakan siaran berdigital sepenuhnya kerana jika tidak dimulakan dari sekarang, negara akan ketinggalan.


"Masyarakat perlu fahami kerana kalau kita tidak mulakan dari sekarang, tak kejutkan (mereka) sekarang, sampai bila pun susah (nak fahamkan kelebihan pendigitalan)," katanya kepada pemberita pada majlis sambutan Hari Keluarga Kementerian Penerangan di Institut Penyelidikan Perhutanan Malaysia (FRIM) di sini, hari ini.

----------------------------------------------------------------------------------------------

RTM sepatut yer buat penyelidikan terhadap padangan penonton dan rakyat memandangkan RTM adalah agensi Kerajaan mengenai perkara tersebut. Elok pakai ASTRO aje kalau mcm itu...

No comments:

Post a Comment